Zemljani Zemljani
Košnica puna ljubavi
 
 FAQFAQ   PretražnikPretražnik   ČlanstvoČlanstvo   Korisničke grupeKorisničke grupe   RegistracijaRegistracija 
 ProfilProfil   Privatne porukePrivatne poruke   LoginLogin 

Nesanica
Prethodna  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Sljedeća
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Zemljani -> Zdravlje
Prethodna tema :: Sljedeća tema  
Autor/ica Poruka
adm
Gost





PostPostano: 25.10.2008. sub. 12:34    Naslov: Citiraj i odgovori

Very Happy
[Vrh]
miumiu



Pridružen/a: 18. 09. 2007.
Postovi: 2882
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 16.11.2008. ned. 11:21    Naslov: Citiraj i odgovori

http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-91971044.html

Missed ZZZ's, More Disease?
Skimping on sleep may be bad for your health

Kristin Cobb

As bleary-eyed college students in exam week will attest, lack of sleep impairs mood, performance, and judgment. They might guess, however, that the fast food and candy gobbled down during an all-nighter are far worse for bodily health than are the lost hours of slumber. After all, scientists have long been preaching that too many Big Macs and too few workouts are bad for you, but they have yet to demonstrate any definitive health costs of chronic sleep loss.
...
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 19.12.2008. pet. 00:57    Naslov: Citiraj i odgovori

[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 2.4.2009. čet. 14:29    Naslov: Citiraj i odgovori

Nocas sam spavao 12h u komadu! Sretan
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 1.4.2010. čet. 23:53    Naslov: Citiraj i odgovori

Poremećaji spavanja

Piše: doc. dr. sc. Hrvoje Hećimović, dr. med., neurolog i epileptolog, voditelj Centra za epilepsije "Zagreb", Klinika za neurologiju, KB "Sestre milosrdnice", Zagreb

Danas se smatra da su četiri možda najveće katastrofe koje je čovjek na zemlji učinio posljedice umora i pospanosti: 1979. godine eksplozija nuklearne centrale Otok Three Mile, 1984. Bhopal, 1986. Černobil, 1989. Exxon Valdez, i moguće peta, 1986. pogreška na Space Shuttle Challengeru.

Spavamo li dovoljno?
Zbog tih se razloga svaki čovjek sigurno pita spava li dovoljno dugo. Nekoliko studija pokušalo je odgovoriti na pitanje koliko nam je zapravo sati spavanja uopće potrebno. Jedna od najvećih je bila studija National Sleep Foundation u Americi iz 2001. godine na 1004 slučajno izabrana ispitanika. Raspon sati spavanja bio je od manje od šest sati na dan do deset i više sati spavanja. Pokazalo se da većina ispitivanih u prosjeku spava od sedam do osam sati na dan. Nije bilo znatnije razlike u satima sna tijekom tjedna i vikendom, tj. neradnim danima. Prosje čna dužina spavanja kod svih ispitanika tijekom radnog tjedna iznosila je oko sedam sati, a vikendom 7,8 sati. Obje su vrijednosti bile ispod preporučenih osam sati noćnog spavanja.

Problem dnevne pospanosti
U svakodnevnoj praksi je očito da postoji pospanost koja se pojavljuje tijekom dana i radnog vremena i da je ona veliki problem. Zato se postavlja pitanje je li dnevna pospanost i fiziološka. Drugim riječima, jesu li naši preci spavali više tijekom dana u obliku kratkih odmora (naps) nego mi danas i zbog toga su možda mogli bolje funkcionirati tijekom dana. Jasno, teško je to uspoređivati, zbog današnje modernizacije radnih navika i života uopće, no jedna je američka studija pokazala da se 22% ljudi vrlo često, svakodnevno ili više dana u tjednu, osjećaju pospanima tijekom dana. Iako je 62% ispitanika reklo da se svaki dan osjećaju odmornima, na pitanje jesu li se u posljednjih 12 mjeseci osjećali pospanima tijekom vožnje čak 53% ih je potvrdno odgovorilo, 19% ih je na kratko zaspalo za volanom, a 1% prouzrokovalo prometnu nesreću zbog pospanosti. Tako npr. u Velikoj Britaniji šteta od prometnih nesreća uzrokovana kamionima iznosi godišnje i do 2 milijuna eura.
Nije samo nedostatak sna odgovoran za pojačanu pospanost, već i monotonija ili uhodan ritam tijekom oba vljanja posla ili vožnje motornim vozilima.
Tako vožnja autocestom, gdje se vozi većom brzinom, a sve se smjenjuje u predvidljivom ritmu, smanjuje vozačevu koncentraciju i pozornost te mu pojačava pospanost. Smatra se da je oko 10% svih prometnih nesreća u velikoj Britaniji uzrokovano uspavanošću vozača. Taj broj smatra se još većim kod prometnih nesreća izvan urbanih sredina, gdje se često vozi još većom brzinom. S obzirom na broj nesreća, neke studije pokazuju da zbog pospanosti za volanom možda smrtno strada više ljudi nego od nesreća koje su uzrokovali alkoholizirani vozači.
Jedno ispitivanje našeg laboratorija pokazalo je da umorna osoba već nakon 2,5 do 3 sata vožnje nakratko, od jedne do dvije sekunde, ima oči zatvorene i drijema dok vozi. U našoj studiji vožnja umorne osobe trajala je šest sati i pred kraj je vozač imao zatvorene oči i drijemao u intervalima od čak osam sekundi što je jednako prijeđenom putu zatvorenim očima u dužini od 200 do 300 metara pri brzini 80 km/h. Bitno je i to da osoba toga nije bila svijesna jer je imala prekidač koji je trebala pritisnuti kada je svijesna da je zatvorila oči i drijemala.
Prijašnje su studije već pokazale da ako osoba koja nije spavala posljednjih od 18 do 20 sati sjedne za volan, ponaša se isto kao da ima 0,05 promila alkohola u krvi. Najčešće nastradaju osobe mlađe od trideset godina. Iz neurobiologije funkcioniranja mozga danas znamo da se kora mozga, koja je odgovorna za pamćenje, razumijevanje i više intelektualne funkcije ne "odmara" tijekom budnog stanja. Tako je čak i kada smo potpuno opušteni zatvorenih očiju u tihoj prostoriji. Jedino vrijeme kad nam se mozak odmara je tijekom spavanja, ponajprije u dubokom snu.
Što je sisavac na većem stupnju intelektualnog razvoja, njegova površina kore mozga je veća i veća je potreba za snom. Nekoliko je studija posljednjih 40 godina pratilo generacije i u njima je ponovno potvrđeno da je od 7 do 7,5 sati dnevnog spavanja prosjek za prijašnje generacije. Međutim, ta su ispitivanja pokazala da se danas ipak više govori o problemu pospanosti nego što se to priznavalo prije.

Žive li duže osobe koje duže spavaju?
Napravljeno je više ispitivanja na ovu temu, od kojih je jedno uključivalo oko milion ispitanika (Kripke i Assmus, 1999.). Pratile su se osobe koje spavaju samo nekoliko sati na dan do pravih pospanaca koji spavaju više od dvanaest sati. Istraživanje je pokazalo vrlo zanimljive rezultate: osobe koje vrlo kratko ili vrlo dugo spavaju tijekom dana imaju gotovo podjednak rizik od obolijevanja, dok oni koji spavaju od 6,5 do 8 sati imaju najmanji rizik, uključujući i nižu smrtnost.

Koliko je koristan kratki, petnaestominutni popodnevni odmor?
Popodnevni je san prirodan. Tako se za kratki popodnevni odmor (nap), smatra da je jednako kvalitetan kao da smo produžili noćno spavanje za 90 minuta! Također, popodnevni odmor pridonosi boljem raspoloženju i radnom elanu. Uz to ne treba zaboraviti da vježbanje, tj. tjelesna aktivnost u trajanju od 30 do 60 minuta na dan znači jednako kao dodatni noćni san od jednog sata.
Pospanost ima svoje "unutarnje" i "vanjske" razloge. Među unutarnje ubrajaju se loš, isprekidan san, apneja u snu, narkolepsija i druge bolesti mozga, a među vanjske namjerno neprospavanu noć, rad u smjenama, uzimanje droga ili nekih lijekova i drugo.

Opstruktivna apneja - važan poremećaj spavanja
Standardna definicija apneje kod odraslih je vrijeme od deset sekundi bez respiracija tijekom spavanja. Bolest je vrlo česta, ali se rijetko dijagnosticira ponajprije zbog malog broja specijaliziranih laboratorija. Podloga za tu bolest najčešće je anatomsko suženje dišnih puteva koje dovodi do toga da se bolesnik, kao i njegov partner, ne osjećaju odmornima po danu.
Danas znamo da pojačana pospanost tijekom dana dovodi do poteškoća u upravljanju motornim vozilima, utječe na intelektualne sposobnosti bolesnika, poremećaj osobnosti i poremećaj raspoloženja. Također bolesnici primjećuju smanjen libido, smetnje u braku: ukratko, smanjenu kvalitetu života. Tijekom noći najčešći su sljedeći simptomi: hrkanje u oko 90% bolesnika, kratko trajni prestanci uzimanja zraka (75%), suhoća usta (75%), znojenje (50%) i često noćno mokrenje (25%), koje katkad primijeti samo partner bolesnika.
Najčešći razlozi te bolesti su pretilost, anatomski poremećaj razvoja usne šupljine ili lica, problemi s nosom kao devijacija nosnog septuma, i poremećaji funkcije ždrijela. Najčešći čimbenici rizika su pretilost, starija dob i muški spol. Čimbenici koji pogoršavaju bolest su alkohol, nikotin, uzimanje sedativa, neprospavane noći i spavanje na leđima. Nažalost, apneja povećava sklonost kardiovaskularnim poremećajima te moguću smrtnost.

Narkolepsija
To je kronično stanje koje karakterizira nagli početak spavanja. Najčešće započinje u pubertetu i kod mlađih osoba, a veći klinički problemi nastupaju u dobi od trideset do pedeset godina. Klinički je karakterizira nagli san, a bolest se dijagnosticira polisomnografijom i Multiple sleep latency testom (MSLT). Smatra se da postoji i imunološka podloga bolesti u sklopu HLA (od 85 do 95% oboljelih) i biokemijska kao deficita hipokretina, hormona koji regulira stanje budnosti i sna. Za liječenje narkolepsije koristi se danas više lijekova, najčešće modafinil, metilfenidat i deksamfetamin.

Dijagnostika pospanosti
Pospanost danas možemo mjeriti subjektivnim i objektivnim mjerama. Među subjektivne ubrajamo Stanford tablicu pospanosti i Epworth skalu koje govore o bolesnikovoj percepcji njegove pospanosti. Od objektivnih mjera možemo govoriti o elektrofiziološkim mjerama kao što su Multiple sleep latency test, test održanja budnog stanja i pupilometrija. Također možemo kvantificirati promjene u ponašanju, npr. učestalost zijevanja ili zatvaranja kapaka. Na koncu, ispitanika možemo provjeriti i drugim testovima, kao što su test reakcije u vremenu na simulatoru vožnje.
Najvažniji test poremećaja spavanja je polisomnogram. To je uređaj koji obuhvaća EEG, EMG i ECOG. Uređaj bilježi tijek i koncentraciju kisika te hrkanje tijekom noći.

Liječenje pospanosti
Kako bi se liječila pojačana pospanost, najprije je potrebno učiniti detaljnu dijagnostičku obradu u specijaliziranim centrima. Opstruktivna apneja česta je dijagnoza kod koje dolazi do određenog stupnja opstrukcije gornjih dišnih puteva za vrijeme spavanja. Radi se o čestom poremećaju koji bolesnicima zadaje puno brige i za posljedicu imaju loš san i umor sljedećeg dana. U tim slučajevima potrebno je primijeniti uređaj koji stvara pozitivan tlak u nosnicama (CPAP) i na taj način mehanički, a ne farmakološki kontrolira bolest. Način rada toga malog uređaja zasniva se na sofisticiranom prepoznavanju poremećaja disanja, nakon čega upuhuje zrak pod pozitivnim pritiskom.

Nesanica
Nesanica je najčešći poremećaj spavanja. Smatra se da oko 10% odraslih ima nesanicu koja utječe na njihovu pospanost tijekom dana. Oko 4% muškaraca i 2% žena ima opstruktivnu bolest spavanja koja utječe na njihov osjećaj pospanosti tijekom dana. Nesanica ili insomnija može se liječiti lijekovima, uglavnom sedativima ili hipnoticima i psihološkim metodama, najčešće kognitivno-bihevioralnom terapijom.

Depresija i drugi poremećaji uz nesanicu
Smatra se da oko 20% bolesnika u općoj populaciji koji imaju povremenu nesanicu imaju i depresivni poremećaj. Taj broj je daleko veći i iznosi oko 60% kod bolesnika koji posjete liječnika zbog nesanice. Kod depresivnih bolesnika dolazi do poremećaja arhitektonike spavanja: smanjenje latencije REM spavanja i produženo REM spavanje u odnosu na ukupno spavanje. Također su poznati razni poremećaji sna kod anksioznih te psihotičnih bolesnika.
Alkohol, osim što ja socijalni problem, utječe i na kvalitetu sna. Alkohol dijeli san na kratke dijelove, produžuje trajanje REM spavanja, pogoršava opstruktivnu apneju i druge kvalitete sna i, suprotno prijašnjim uvjerenjima, štetan je za bolesnike s poremećajem spavanja.

Zaključak o poremećajima spavanja

1. Od 7 do 7,5 sati spavanja tijekom noći dovoljno je većini odraslih osoba.
2. Dužina sna nije se mijenjala kroz vrijeme, odnosno kroz povijest.
3. Produženo spavanje danas je kvalitetan i poželjan luksuz za većinu ljudi.
4. Velika je korist od kraćeg, petnaestominutnog popodnevnog odmora (nap).
5. Danas je prihvatljivije potužiti se na pospanost, jer ona može uzrokovati smetnje na poslu i u vožnji, što povećava mogućnost ozljeđivanja.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 17.8.2014. ned. 10:53    Naslov: Citiraj i odgovori

http://atma.hr/budite-zdravi-sretni-i-sveti-i-na-spavanje-prije-22-h/
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 4.12.2014. čet. 16:27    Naslov: Citiraj i odgovori

http://magazin.net.hr/zdravlje/prevencija/zbog-nedostatka-sna-trpi-vase-zdravlje-te-ste-opasni-za-sebe-i-okolinu
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 17.8.2016. sri. 13:47    Naslov: Citiraj i odgovori

https://www.quora.com/Sleep-Science-How-is-naturally-waking-up-physiologically-different-from-using-artificial-means-like-alarms-or-sprinkled-water
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 16.12.2016. pet. 15:03    Naslov: Citiraj i odgovori



[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 23.12.2016. pet. 09:05    Naslov: Citiraj i odgovori

http://www.drdeborahmd.com/do-your-adrenal-glands-wake-you-3-am
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 7.1.2017. sub. 19:40    Naslov: Citiraj i odgovori

Iskustvo do sada sa čajevima.
Specijalne mješavine čajeva za spavanje meni uopće ne pomažu.
Redom najviše pomažu:

1. Gospina trava i kamilica, po jedna žličica od svakog.
2. Gospina trava jedna žličica.
3. Stolisnik jedna žličica.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 9.1.2017. pon. 20:20    Naslov: Citiraj i odgovori

http://drhedberg.com/how-to-cure-insomnia/
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 11.1.2017. sri. 15:44    Naslov: Citiraj i odgovori

Praćenje spavanja i smart alarm!

https://www.youtube.com/watch?v=VIIAIXKYf8Y
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.runtastic.android.sleepbetter.lite&hl=hr
Odličan, radi provjereno!! skace od srece

Btw. dvije noći za redom nisam spavao gotovo ništa.
Sinoć sam koristio ovu aplikaciju, što mislite, što je procijenila?
Bio sam budan cijelu noć, 9h44min, sve u crvenom!
Naravno, to znam i bez mobitela, ali zanimljivo je, ipak sam bio na miru ponekad duže u komadu i opet je skužio da sam budan.
Danas sam još dva puta pokrenuo app na stolu za test, uredno je zabilježio duboki san kroz cijelo vrijeme.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11738
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 12.1.2017. čet. 16:07    Naslov: Citiraj i odgovori

[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
Luna



Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 4206

PostPostano: 13.1.2017. pet. 09:17    Naslov: Citiraj i odgovori

ogi je napisao/la:
Btw. dvije noći za redom nisam spavao gotovo ništa.

Jesi li probao melatonin? Koliko dana u tjednu imaš problem s nesanicom?
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
Prethodni postovi:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Zemljani -> Zdravlje Vremenska zona: GMT + 02:00.
Prethodna  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Sljedeća
Stranica 5 / 8.

 
Forum(o)Bir:  
Ne možeš otvarati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš glasovati u anketama.


Powered by phpBB
HR (Cro) by Ančica Sečan