Zemljani Zemljani
Zasadimo prvo ljubav
 
 FAQFAQ   PretražnikPretražnik   ČlanstvoČlanstvo   Korisničke grupeKorisničke grupe   RegistracijaRegistracija 
 ProfilProfil   Privatne porukePrivatne poruke   LoginLogin 

Brokula

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Zemljani -> Krstašice
Prethodna tema :: Sljedeća tema  
Autor/ica Poruka
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11165
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 2.10.2007. uto. 23:13    Naslov: Brokula Citiraj i odgovori



Brokula - namirnica za duži život

Brokula sigurno nije omiljeno dječje jelo, a i kod mnogih odraslih na prilično je lošem glasu. No, ako se pravilno skuha, brokula ima izvrstan okus. U novije vrijeme znanstvenici su otkrili da je i vrlo zdrava. Navodno, 100 grama brokule dnevno smanjuje rizik oboljevanja od raka.

No, još mnogo toga treba znati o ovom nevjerovatnom povrću. Budući da sadrži velike količine antioksidantnih vitamina A, C i E, brokula može usporiti oštećenje ćelija izazvano slobodnim radikalima, koje dovodi do starenja i pojave različitih bolesti. Ovo povrće sadrži i gotovo dvostruko više vitamina C nego naranča, pa jača obrambenu sposobnost organizma.

Osobito je dobro uključiti brokulu u prehranu tokom trudnoće, jer sadrži dosta folne kiseline, vitamina iz grupa B. Ta hranjiva materija je važna u prvih 12 tjedana trudnoće jer sprječava nastanak nepravilnosti neuralne cijevi kod beba (na primer nastanak spine bifide ili rascijepa kičme).

Brokula je također puna kalcija i magnezija neophodnih za jake kosti, zube, nokte i živce, te željeza koje je važno za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca. Stoga ćete jedući brokulu spriječiti malokrvnost. Dodajući brokulu obrocima, možete iskoristiti i njene prednosti za ljepotu. Ona sadrži beta-karoten (biljni oblik vitamina A) koji održava kožu zdravom i poboljšava ten.

U novijim istraživanjima znanstvenici su sok dobiven od brokule dodavali stanicama raka, nakon čega je 95 % oboljelih stanica odumrlo. Brokule su na vrhu top-liste zelenog povrća koje potiče apoptozu (proces uništavanja zloćudnih stanica). Brokula sadrži sastojke, koji se zovu sulforani, prirodne biljne kemijske materije koje joj daju prepoznatljiv okus i mogu potaknuti samouništenje stanica koje bi se mogle pretvoriti u stanice raka.

Redovno uzimanje brokule smatra se posebno korisnim i za prevenciju raka dojke koji se povezuje s viškom ženskih hormona estrogena. Sastojci u brokuli, nazvani indoli, ubrzavaju metabolizam estrogena, pa ostaje manje hormona za “hranjenje” receptora na zloćudno promjenjenim stanicama dojke. Kod žene koje jedu velike količine folne kiseline manja je i vjerovatnost pojave raka maternice ili pluća.

Ovo povrće olakšava probavu. Jedan jedini obrok brokule sadrži 3,6 miligrama vlakana, a ona su vrlo važna za dobru probavu. Pomaže i dijabetičarima. Jedno istraživanje pokazalo je da 140 grama brokule sadrži 22 mikrograma kroma, deset puta više nego bilo koja druga namirnica. To je gotovo puna dnevno preporučena doza, koja inače iznosi 25 mikrograma. Krom pomaže pri regulaciji šećera u krvi, pa ako imate dijabetes tipa II nije na odmet uključiti brokulu u prehranu. Uz to potiče i spolnu želju. Selen u brokuli potiče libido i plodnost.

Kuhanje može uništiti neke od hranjivih materija u brokuli. Da biste ih sačuvali, jedite brokulu sirovu ili tek kratko kuhanu na pari. Pomješajte je s malo maslaca i bijelog luka. Kuhana brokula treba biti meka, ali ne gnjecava. Jedite i lišće i peteljke, a ne samo cvjetiće. Voda u kojoj ste kuhali brokulu sadrži mnogo vitamina i hranjivih minerala. Iskoristite je za pripremu umaka ili juhe, ili je pomješajte sa sokom od paradajza i začinima u zdrav napitak.

Kad kupujete brokulu, birajte glavice s jakim peteljkama i čvrstim cvjetićima. Izbjegavajte one s bljedim i žutim cvjetićima jer su prestare pa im manjka okusa i hranjivih minerala !

Izvor: http://www.fitness.com.hr
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
Luna



Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 4206

PostPostano: 26.4.2008. sub. 15:57    Naslov: Re: Brokula Citiraj i odgovori

ogi je napisao/la:
Kuhanje može uništiti neke od hranjivih materija u brokuli. Da biste ih sačuvali, jedite brokulu sirovu ili tek kratko kuhanu na pari.

Jel probao netko sirovu brokulu? U kakvoj kombinaciji, kakvog je okusa...?
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
aspalatus



Pridružen/a: 12. 09. 2007.
Postovi: 2575
Lokacija: Split

PostPostano: 26.4.2008. sub. 19:18    Naslov: Citiraj i odgovori

da. okusa je onako nemam pojma jer je na tanko izrendam i pojedem u salati sa ostalim povrcem...okus joj je kao i kod kavola s tim da je malo manje slatka.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
Medo



Pridružen/a: 14. 10. 2007.
Postovi: 1281

PostPostano: 26.4.2008. sub. 22:47    Naslov: Re: Brokula Citiraj i odgovori

Luna je napisao/la:

Jel probao netko sirovu brokulu?

I ja. Cool

Luna je napisao/la:

U kakvoj kombinaciji, kakvog je okusa...?

Dok sam prolazio njivom usput sam je brstio Very Happy , naravno nikakav začin nije bio pri ruci. Teško opisati okus, ništa posebno ukusno, ali niti neukusno, navikneš se. Drugi put nalio maslinovo ulje po brokuli, to je već malo jestivije, kao bilo koja druga salata.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11165
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 18.2.2011. pet. 15:39    Naslov: Citiraj i odgovori

Opis i podrijetlo

Brokula sadrži različite biološki aktivne sastojke (fitokemikalije), čija antioksidativna svojstva pozitivno utječu na zdravlje.

Za brokulu se zna više od 2000 godina. U 16. stoljeću brokula je rasla u Italiji i Francuskoj. Naziv biljke potječe od talijanske riječi "brocco" što znači izdanak, mladica.

Na hrvatsko je tlo donesena iz Italije, najprije na obalu i neke otoke.
I danas se najviše uzgaja u Dalmaciji.

Brokula je vrlo popularno povrće iz porodice kupusnjača kojoj još pripadaju prokulica, kupus, koraba, cvjetača, kelj i dr. Smatra se izvornim oblikom karfiola, a uzgaja se radi središnjeg i postranih zelenih cvjetnih izdanaka smještenih na razgranatoj i mekanoj stabljici.
Energetska i nutritivna vrijednost

Energetska vrijednost svježe brokule iznosi samo 34 kcal na 100 g. U 100 grama svježe brokule nalazi se 89 posto vode, 0,37 g masti, 2,8 g bjelančevina, 6,6 g ugljikohidrata, 1,7 g šećera i 2,6 g dijetalnih vlakana.

Uz makronutrijente, brokula je iznimno vrijedan izvor vitamina i minerala - vitamina C, provitamina A, vitamina B6, pantotenske kiseline, riboflavina, kalcija, magnezija, željeza, fosfora i kalija.

Brokula je odličan izvor vitamina C (97% od RDA po obroku) koji je topljiv u vodi i djeluje kao snažni antioksidans. Ujedno je dobar izvor folata (14% od RDA po obroku), vitamina A (12% od RDA po obroku), pantotenske kiseline (10% od RDA po obroku), vitamina B6 (12% od RDA po obroku).

Usporedba sadržaja nutrijenata u svježoj i zamrznutoj brokuli (računato na 100 g namirnice) pokazuje određene razlike. Zamrznuta brokula sadrži manje količine luteina i zeaksantina, vitamina (osim vitamina A i E) i veće količine beta-karotena.

DOBAR IZVOR - pojam se odnosi na namirnice koje sadrže vitamine, minerale, proteine i vlakna u količini od najmanje 10 posto dnevnih potreba (RDA).
ODLIČAN IZVOR - pojam se odnosi na namirnice koje sadrže vitamine, minerale, proteine i vlakna u količini od najmanje 20 posto dnevnih potreba (RDA).
RDA - Recommended Dietary Allowances (preporučene dnevne količine)

Ljekovitost

Osim obilja hranjivih tvari, brokula sadrži i različite biološki aktivne sastojke (fitokemikalije), čija antioksidativna svojstva pozitivno utječu na zdravlje, smanjujući rizik obolijevanja od nekih oblika karcinoma i srčanih bolesti.

Brokula je zahvaljujući svojem specifičnom sastavu i svojstvu nutraceutika postala žarištem znanstvenih istraživanja - sadrži aktivne tvari koje sadrže sumpor - indol karbinol i sulforafan.

Sulforafan potiče prirodne obrambene mehanizme organizma u borbi protiv nekih vrsta karcinoma (karcinom želuca i debelog crijeva).
Isto tako sulforafan uništava bakteriju Helicobacter pylori koja može pridonijeti pojavi čira i karcinoma na želucu čak i kad je otporna na uobičajene antibiotike.

Preliminarna laboratorijska istraživanja pokazala su da indol karbinol koji se prirodno nalazi u brokuli, zelju i prokulicama može napasti Herpes simplex virus i spriječiti faktore koji pomažu reprodukciji virusa.

Kao odličan izvor vitamina C omogućuje zaštitu LDL kolesterola od oksidativnog oštećenja. Vitamin C potreban je za formiranje kolagena, "ljepila" koje jača mnoge dijelove tijela poput mišića i krvnih žila. Ima i važnu ulogu u zacjeljivanju rana te djeluje antialergijski.

Ovaj vitamin potiče formiranje žuči, pomaže u obrani od virusa i detoksikaciji organizma. Iako vitamin C ima mali utjecaj u prevenciji obične prehlade, on skraćuje trajanje i ublažava simptome prehlade.

Dokazana je veća učinkovitost vitamina C prirodno sadržanog u namirnici od onog uzetog u obliku vitaminskog dodatka (suplementa), što se povezuje s međusobnim zajedničkim djelovanjem vitamina C i drugih sastojaka u namirnici.

Po djelotvornosti u liječenju i preventivi nekih vrsta karcinoma brokula je na prvome mjestu, a za njom slijede klice brokule, kelj, mladi luk i crveni kupus. Budući da potiče stvaranje antitumorskih enzima, preporučuje se konzumirati je radi povećanja otpornosti organizma na tumore te kao pomoć u borbi protiv nekih vrsta tumora.

Pripazite na vrijeme kuhanja brokule jer duljom se pripremom smanjuje sadržaj dragocjenih sastojaka u brokuli te mijenjaju organoleptička svojstva (izgled, boja i tekstura).

Kupovanje i čuvanje

Rana brokula dostupna je od sredine lipnja do početka srpnja, dok je vrh sezone kasne brokule od sredine rujna do sredine listopada.

Kada odabirete brokulu na tržnici ili u trgovini, neka glavice budu čvrsto i kompaktno povezane, ujednačene tamnozelene boje. Stabljika treba biti svijetlozelena i lako je možete probiti noktom. Izbjegavajte požutjele stapke, otvorene pupoljke te čvrste i suhe stabljike brokule.

Brokulu spremite u plastičnu vrećicu i čuvajte je u hladnjaku 2-4 dana. Možete je zamrznuti ili je kupiti zamrznutu, ali tada sadrži manju količinu nekih mikronutrijenata. Kuhanu brokulu možete čuvati u hladnjaku u čvrsto zatvorenoj posudi 2-3 dana.

Priprema jela s brokulom

Brokula je odličan izvor vitamina C (97% od RDA po obroku) koji je topljiv u vodi i djeluje kao snažni antioksidans.

Sirovu brokulu možete kombinirati s ostalim povrćem u salatama ili je poslužite uz relish.

Cvjetove brokule odvojite tako da budu podjednake veličine, a stapke po želji ogulite. Stavite ih u cjediljku i dobro operite pod mlazom vode. Zatim ih kuhajte 10-ak minuta u kipućoj slanoj vodi ili na pari. Vodu svakako posolite kako bi se sačuvala zelena boja, a kratkim kuhanjem sačuvat će se svi hranjivi sastojci. Kuhanu brokulu možete napraviti na salatu ili kao prilog s mrvicama i sirom.

Za prilog preko kuhane brokule stavite žlicu maslaca u koji ste umiješali žlicu limunova soka ili maslinovo ulje. Brokulu možete poslužiti i kao prilog u kombinaciji s kuhanim cvjetovima cvjetače i baby mrkve.

Kako biste sačuvali vrijedne nutritivne sastojke, brokulu možete i kuhati na pari do sedam minuta. Brokulu možete i pirjati; najprije je popecite na ulju do dvije minute, zatim dodajte malo temeljca ili vode, pokrijte posudu i pirjajte oko pet minuta.

Od brokule možete pripremiti souffle, nabujak ili je gratinirati. Podjednako odgovara uz mesna i riblja jela, tjestenine, a juha od brokule uz dodatak pršuta ili sira posebna je poslastica.

Izvor: www.coolinarika.com
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
pkristo



Pridružen/a: 01. 12. 2010.
Postovi: 544
Lokacija: ZG

PostPostano: 21.2.2011. pon. 10:39    Naslov: Re: Brokula Citiraj i odgovori

Luna je napisao/la:
ogi je napisao/la:
Kuhanje može uništiti neke od hranjivih materija u brokuli. Da biste ih sačuvali, jedite brokulu sirovu ili tek kratko kuhanu na pari.

Jel probao netko sirovu brokulu? U kakvoj kombinaciji, kakvog je okusa...?

Ja sam ju prvi put sirovu jeo u USA. Ameri ju uvijek jedu sirovu, kao snack/predjelo na njihovim partyjima. Uvijek imaš neki dip pored posude sa sirovim povrćem (u kojem najviše ima upravo brokule, ali i malih mrkava (baby carrots) i sl.). Dip im je najčešće ranch, ali ima i drugih.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
Medo



Pridružen/a: 14. 10. 2007.
Postovi: 1281

PostPostano: 21.2.2011. pon. 22:42    Naslov: Citiraj i odgovori

Moje novije iskustvo s brokulom (kad god mi je dostupna) je kao zeleni kašasti sok, uvijek u kombinaciji s nekim voćem, najčešće bananom, inače je sama po sebi dosta neukusna, još dodati u mikser malo ljute paprike i sasvim OK. palac
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11165
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 21.2.2011. pon. 22:47    Naslov: Citiraj i odgovori

Medo je napisao/la:
najčešće bananom


Zašto bananom?

Uzmi jabuku ili bilo koje lokalno organski uzgojeno voće palac
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
Luna



Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 4206

PostPostano: 22.2.2011. uto. 00:03    Naslov: Re: Brokula Citiraj i odgovori

pkristo je napisao/la:
Luna je napisao/la:
Jel probao netko sirovu brokulu? U kakvoj kombinaciji, kakvog je okusa...?

Ja sam ju prvi put sirovu jeo u USA. Ameri ju uvijek jedu sirovu, kao snack/predjelo na njihovim partyjima. Uvijek imaš neki dip pored posude sa sirovim povrćem (u kojem najviše ima upravo brokule, ali i malih mrkava (baby carrots) i sl.). Dip im je najčešće ranch, ali ima i drugih.

I? Kakva ti je bila?
Ja sam probala u međuvremenu i sirovu brokulu i sirovu cvjetaču. Nisu me oduševile okusom. Kuhane su puno ukusnije.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
pkristo



Pridružen/a: 01. 12. 2010.
Postovi: 544
Lokacija: ZG

PostPostano: 28.1.2014. uto. 17:52    Naslov: Dark side Citiraj i odgovori

Evo malo o mračnoj strani brokule, kelja i drugih krstašica:
http://health.yahoo.net/articles/nutrition/dark-side-broccoli-and-kale
All in all, ako jedete puno sirovih krstašica onda postoji opasnost od slabljenja rada štitnjače jer oni u sebi imaju tzv. goitrogen kojeg štitnjača apsorbira jer "misli" da je jod. Ali nije! A bez joda štitnjača ne može proizvoditi potrebne hormone. A potrebni su za disanje, metabolizam, održavanje tjelesne temperature, za mozak...
Zato ako jedete sirove krstašice (kao ja!) onda ne previše i ne svaki dan.
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku
ogi
Site Admin


Pridružen/a: 11. 09. 2007.
Postovi: 11165
Lokacija: Zagreb

PostPostano: 25.10.2015. ned. 11:44    Naslov: Citiraj i odgovori

Citat:
Kad uberete brokulu, ne čupajte stabljiku. Ona će nastaviti tjerati izdanke koje stalno možete brati. Neće biti onako velike glavice kao prva, no zar je to i važno?


http://www.biovrt.com/article/Brokula-Brassica-oleracea-italica.html
[Vrh]
Korisnički profil Pošalji privatnu poruku Posjeti Web stranice
Prethodni postovi:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Zemljani -> Krstašice Vremenska zona: GMT + 02:00.
Stranica 1 / 1.

 
Forum(o)Bir:  
Ne možeš otvarati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš glasovati u anketama.


Powered by phpBB
HR (Cro) by Ančica Sečan